Tjänster

Du vill antagligen förändra och förbättra din marknadsföring. Du har säkert också en bild av vad du behöver hjälp med. Här är några exempel på vad jag kan hjälpa dig med;

Ställföreträdande marknadschef

Saknar du en marknadschef? Föräldraledighet, tjänstledighet, sjukdom eller tillfälliga avbrott när någon sagt upp sig är vanliga situationer du ställs inför. Vem ska sköta det löpande arbetet? Ibland kanske det inte finns någon annan i organisationen som kan täcka upp eller så räcker tiden inte till för allt som behöver göras.

Jag har lång erfarenhet av marknadsföring i olika företag och kommer snabbt upp på banan. Ibland räcker det med ett par dagar i veckan under period, ibland mer. Jag hjälper dig med det löpande marknadsarbetet när dessa luckor uppstår.

Tillbaka till toppen av sidan

Självgående projektledare/enskilda kampanjer

apple_(Matthew-Yohe--CC-BY-SA-3
Foto: Matthew Yohe (CC-BY-SA-3.0)

Några har det i blodet, men många behöver hjälp med marknadsföringen. Du kanske redan är igång med marknadsföringen och allt fungerar bra, men det finns vissa projekt du skulle vilja göra. Eller har blivit ombedd att göra. Viljan finns där och kanske också en plan, men tiden räcker inte till. Då kontaktar ni mig så hjälper jag er att genomföra era projekt. Jag har lång erfarenhet av att få tankar till handling.

Projekt som jag vanligtvis hjälper till med är:

  • Integrerade kampanjer i olika mediekanaler
  • Direktreklamkampanjer
  • TV och Radiokampanjer
  • Framtagande av trycksaker
  • Annonskampanjer
  • Trycksaker
  • Ny hemsida
  • Skriven kommunikation i olika former
  • Framtagande av marknadsplaner och handlingsplaner

Tillbaka till toppen av sidan

Strategi

Bild:WorldIslandInfo.com(CC-BY-SA-2.0)
Foto: worldislandinfo.com (CC-BY-SA-2.0)

Hur ser ditt företags kommunikationsstrategi ut? Finns en marknadsplan och är den nedbruten till ett tydligt handlings- och aktivitetsprogram? Lägger vi marknadspengarna på rätt saker och vilket resultat får egentligen av våra marknadsaktiviteter? Det går bättre om ni har dessa bitar på plats, tro mig.

Jag hjälper dig att få en struktur i företagets marknadsföring och börjar oftast med en genomlysning av vad som görs idag och hur det skulle kunna förbättras. Förvånansvärt ofta görs till exempel vissa marknadsaktiviteter av gammal slentrian, utan att någon resultatuppföljning görs. Ibland är det nödvändigt att tvinga sig själv att ställa frågan varför man gör vissa saker.

Jag kan bland annat hjälpa ditt företag med:

  • Marknadsplan
  • Nulägesanalys
  • Varumärkesplattform
  • Kommunikationsstrategi
  • Medieval
  • Handlingsplan
  • Uppföljning av marknadsaktiviteter

Tillbaka till toppen av sidan

Varumärke

kea-foto-Michael-Ely-CC-BY-SA-2.0
Foto: Michael Ely (CC BY-SA 2.0)

Bygg upp din varumärkesplattform. Förankra den hos ledningen och för ut den i organisationen. Varumärket kommer inifrån och byggs genom konsekvent kommunikation och agerande.

Jag har varit med och tagit fram varumärken från scratch och gjort förändringsarbeten med existerande varumärken. Det är en process där du ofta behöver hjälp för att ta dig igenom de olika stegen. Det är ofta en fördel att ta hjälp utifrån när du ska utföra arbete med ditt varumärke. Dels genom att du får hjälp av någon som har ett utifrån-och-in perspektiv, dels för att det sällan finns tid för den här typen av arbete internt. Det brukar också vara svårt att hitta tid för detta arbete internt, mitt upp i brinnande verksamhet.

Tillbaka till toppen av sidan

Koncept/idé

Foto:GearedBull (CC-BY-SA-3.0)
Foto:GearedBull (CC-BY-SA-3.0)

En stor fördel när du ska skapa kommunikation är att du har en övergripande kreativ idé. En bärande tanke som ger en ram åt din kommunikationen och gör att den känns igen av mottagaren. Idén bör helst komma ifrån och vara förankrad i en varumärkesplattform, men behöver inte vara det. Så länge konceptet väcker intresse och upplevs som intressant, är hållbart över tid, budskapen går att variera och ger reklamskaparna kreativ näring så fungerar det. Om budskapsplattformen också går att kommunicera i olika medier är det jackpot.

Det är en styrka hos företaget och skapar värde om du har ett starkt koncept. Det finns många exempel på koncept som svarar mot detta och ofta tröttnar företagen snabbare än konsumenterna.

Tillbaka till toppen av sidan

Copywriting och innehåll

Tätt sammanbundet med konceptet ligger det skrivna budskapet. I mer än 15 år har jag skrivit texter i olika kommunikationssammanhang. Allt från direktreklam, radiospotar, TV-reklam, banners och webbsidor, case stories och pressreleaser till kurskataloger och  eventprogram.

Speciellt varmt om hjärtat ligger skapande av innehåll och struktur till webbsidor eftersom det arbetet ofta innefattar företagets sätt att presentera hela sitt erbjudande.

En av mina starkaste sidor är skrivande av försäljningsdrivande reklam, då jag länge arbetat med direktreklam.

Tillbaka till toppen av sidan

Mätning

Foto:okänd (CC0 1.0)
Foto:okänd (CC0 1.0)

Uppföljning är A och O. Hårt skolad från arbete inom finanssektorn och IT-branschen sitter det tatuerat på insidan av ögonlocken. All marknadsföring ska kunna uppvisa mätbar nytta. Därför ska du lägga ner nästan lika mycket tid som på det kreativa till att formulera syfte, målet och hur du ska mäta om du uppnår ditt mål. Det kan låta självklart, men glöms förvånansvärt ofta bort eller hastas över.

Jag hjälper dig att lägga upp uppföljningsplan för dina marknadsaktiviteter och har arbetat mycket med hur reklam bör mätas och vet vilka fallgroparna är.

Tillbaka till toppen av sidan