Traditionella medier minskar, men marknadsaktiviteterna ökar?

Mediainvesteringarna minskar

Tuffa tider för traditionella medier.
Foto: Dani-P.L (CC-BY-2.0)

IRM rapporterar att mediemarknaden backar med ungefär 2 % i totala investeringar 2013 jämfört med tidigare år. Jag misstänker att detta beror på att moderna företag börjar gå ifrån den traditionella uppsökande reklamen (outbound marketing), som är den som mäts av IRM.

Jag tycker mig se att den mer innehållsbaserade reklamen (inbound marketing) som syftar till att locka mottagarna att söka mer information istället ökar. Jag tror att resurserna istället läggs på denna typ av aktiviteter. Ofta sker det internt hos företagen och därför syns investeringarna inte i mätningarna .

Min gissning är att de traditionella mediainvesteringarna fortsätter att minska även i år, men aktiviteten på marknadsavdelningarna ute i landet ökar.  Det gäller att börja i tid med denna typ av marknadsaktiviteter då return-on-investment inte sker direkt, utan är frukten av enträget och tålmodigt arbete.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *